در محضر خوبان (1)؛ گفتگویی با استاد فرزانه جناب دکتر ذاکر معروف
در محضر خوبان (1)
گفتگویی با استاد فرزانه جناب دکتر ذاکر معروف
مسؤول دفتر حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی
■ پرسش: السلام علیکم. از اینکه وقت ارزشمند خود را در اختیار بنده میگذارید، تشکّر میکنم. این روزها بحران اختلاف در جهان اسلام وارد مرحلهی جدیدی شده و آتش نزاع در میان کشورهای اسلامی مشخّصاً پس از اقدام تحریکآمیز عربستان سعودی به کشتار عدّهای از مخالفان سیاسی و مذهبی خود و سپس برخی عکس العملهای احساسی و نسنجیده در ایران، شعلهور شده است. ارزیابی کلّی شما از این اوضاع چیست؟
■ پاسخ: علیکم السلام و رحمت الله. ما به خاطر وقتی که برای عمل به وظیفهی اسلامی خود میگذاریم، بر شما منّتی نداریم. اما این اوضاع که به گوشهای از آن اشاره کردید، از نظر ما اوضاع جدیدی نیست، بل استمرار همان اوضاع نابسامانی است که از بعد رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در جهان اسلام پدید آمده و به طور طبیعی در حال گسترش است و هر روز رنگ و بو و مزهی متفاوتی پیدا میکند. خاستگاههای این اوضاع هم از نظر ما کاملاً معلوم است و توسّط سیّدنا الأستاذ حفظه الله تعالی در کتاب شریف «بازگشت به اسلام»، تحت عنوان «موانع بازگشت به اسلام» إحصا شده است و آنها به ترتیبی که این بزرگوار فرموده، اختلاف مسلمانان، حاکمیّت غیر خداوند، آمیزش با ملل و فرهنگهای غیر اسلامی، رواج حدیثگرایی، پیدایش مذاهب و رقابت آنها با یکدیگر، انحطاط اخلاقی و ممانعت دشمنان اسلام است که هر یک به گونهای از موانع شناخت حق، یعنی جهل، تقلید، اهواء نفسانی، دنیاگرایی، تعصّب، تکبّر و خرافهگرایی مایه گرفته است و ما هیچ آسیبشناسی و تبیینی را شفافتر و منقّحتر از این دربارهی اوضاع جهان اسلام سراغ نداریم، ولی واقع آن است که مردم خودشان را در حیرت قرار دادهاند و گوش به حرف این حکیم نمیدهند و ذهن خود را به دست حکومتها سپردهاند تا آن را به هر صورت که میخواهند شکل بدهند و این کار را دشوار کرده است.
■ پرسش: با این حال، جنابعالی به عنوان مسؤول دفتر این بزرگوار، بعد از حوادث اخیر در عربستان سعودی و قطع رابطهی برخی کشورهای اسلامی با ایران، مقالهای در انتقاد از آل سعود مرقوم فرمودید که سابقه نداشت و این میتواند به معنای آن باشد که اتّفاق جدیدی در جهان اسلام افتاده است که شما مجبور به موضعگیری شدهاید. ضمن آنکه برخی طرفداران آل سعود، این مقالهی شما را جانبدارانه و در حمایت از نظام ایران ارزیابی کردند!
■ پاسخ: این واقعیّت ندارد؛ چراکه مقالهی ما، بعد از حوادث عربستان و قبل از تقابل این کشورها با ایران مرقوم شده و مسبوق به سابقه هم بوده است؛ چنانکه ما بعد از فجایع منا و مسجد الحرام هم چنین مقالهای نوشتیم و بر عدم صلاحیّت آل سعود برای تولیت حرمین شریفین با لحاظ ادلّهی شرعی تأکید کردیم و بعد از حملهی سعودیها به یمن هم موضع گرفتیم و مقالهای در این باره منتشر کردیم، همان طور که مقالات متعدّدی در نقد مبانی غلط و سیاستهای ظالمانهی نظام ایران نوشتیم و به سرکوب عالمان منتقد و مستقل در این کشور اعتراض کردیم. به علاوه، در همین مقالهی مورد اشاره هم از سیاستهای غلط و سادهلوحانهی برخی حاکمان شیعه در کشورهایی مانند ایران یاد کردیم و گفتیم که اینها به جای مدیریت بحران و خنثی نمودن توطئهی آل سعود، با شلوغکاری و تحریک احساسات مذهبی مردم، به تشدید اختلافات میان اهالی مذاهب میپردازند. اینها نشان میدهد که اعتراض ما به آل سعود در راستای جانبداری از حکومت ایران نبوده است؛ همچنانکه اعتراض ما به حکومت ایران در راستای جانبداری از آل سعود نیست، بلکه رویّهای ثابت از جانب ما در راستای عمل به فریضهی امر به معروف و نهی از منکر و نفی همهی مظاهر ظلم و طاغوت در جهان است که بر بنیاد اصول اسلامیِ تعریف شده در کتاب شریف «بازگشت به اسلام» انجام میشود؛ همان طور که در خود این کتاب شریف هم شما میبینید که انتقاد از آل سعود و انتقاد از ولایت مطلقهی فقیه، در کنار هم مطرح شده و از اینجا دانسته میشود که همهی گفتارها و نوشتارهای ما تاکنون هماهنگ بوده و هیچ تفاوت و تناقضی نداشته است.
■ پرسش: به طور کلّی چه عواملی مواضع شما در برابر حوادث مختلف جهان را تعیین میکند؟
■ پاسخ: ما بر خلاف دیگران، حوادث جهان را از آن حیث که بر سیاست جهان مانند مذاکرات صلح در سوریه یا مذاکرات هستهای در ایران تأثیر دارند یا بر اقتصاد جهان مانند قیمت نفت یا طلا یا ارز تأثیر دارند، تحلیل نمیکنیم، بل از آن حیث تحلیل میکنیم که بر غیبت یا ظهور مهدی تأثیر دارند؛ به این معنا که وقتی حادثهای در جهان روی میدهد ما از خود میپرسیم: این حادثه چه تأثیر منفی یا مثبتی بر روی غیبت یا ظهور حضرت امام دارد؟ طبیعتاً اگر حادثهای از نظر ما بر روی ظهور آن حضرت تأثیری منفی داشته باشد، ما آن حادثه را محکوم میکنیم و میکوشیم که در حدّ توان خود با آن مقابله کنیم تا از میزان تأثیر منفی آن بر ظهور آن حضرت بکاهیم و اگر حادثهای از نظر ما بر روی ظهور آن حضرت تأثیری مثبت داشته باشد، ما آن حادثه را ستایش میکنیم و میکوشیم که در حدّ توان خود آن را استمرار ببخشیم تا بر میزان تأثیر مثبت آن بر ظهور آن حضرت بیفزاییم؛ چراکه شاخص در نظر ما ظهور مهدی است و همهی حوادث با لحاظ تأثیری که بر روی آن دارند ارزیابی میشوند و این اگرچه نگرشی خاص و منحصر به فرد است، با اصول متعارف سیاسی سازگاری دارد؛ چراکه هر حزبی در دنیا همین کار را انجام میدهد و به طور طبیعی حوادث را با لحاظ میزان تأثیرات آنها بر روی موفّقیّت رهبر خود ارزیابی میکند و ما هم حزب مهدی هستیم و طبیعی است که همین کار را برای او انجام میدهیم و این چیز غیر عادی و غیر متعارفی نیست، مگر در نظر کسانی که به مهدی باور ندارند و تبعاً ما را به سبب این جهانبینی در توهّم میپندارند.
■ پرسش: با این حساب، آیا حوادث اخیر در عربستان سعودی بر روی ظهور مهدی تأثیر منفی داشته است؟
■ پاسخ: بدون شک همین طور است؛ چراکه اعدام عالمان منتقد در این کشور به جرم مخالفت با آل سعود، مهدی را از ظهور در این کشور باز میدارد؛ با توجّه به اینکه آن حضرت نیز از عالمان منتقد و مخالف با آل سعود است و تبعاً تا زمانی که آل سعود مصمّم و قادر به اعدام این قبیل عالمان است، امکانی برای ظهور آن حضرت در این کشور وجود ندارد. با این وصف، چیزی که ما را به مخالفت با آل سعود وا داشته، صرفاً اعدام این شخص خاص نبوده تا کسانی به ما اعتراض کنند که این شخص خاص از عالمان شیعه و معتقد به ولایت فقیه بوده، در حالی که مهدی از عالمان شیعه و معتقد به ولایت فقیه نیست و با این وصف، ممکن است که آل سعود در صدد قتل او پس از ظهورش بر نیاید؛ چراکه معلوم است این رژیم جبّار و مستبد، این شخص خاص را به خاطر تشیّع و اعتقادش به ولایت فقیه نکشته است؛ همچنانکه شیعیان دیگری هم با اعتقاد به ولایت فقیه در عربستان سعودی زندگی میکنند و به خاطر این مذهب و عقیدهی خود کشته نمیشوند، بلکه این رژیم شخص مذکور را به خاطر انتقاد و مخالفتش با آل سعود کشته است، تا حدّی که اگر با وجود تشیّع و اعتقادش به ولایت فقیه، به انتقاد و مخالفت با این رژیم نمیپرداخت، قاعدتاً او را نمیکشت. به همین دلیل، ما معتقدیم که موجودیّت و اقتدار آل سعود خطری جدّی و بالقوّه برای امنیّت مهدی و مانعی بزرگ از موانع ظهور آن حضرت است، خواه نظامی به نام ایران در جهان وجود داشته باشد که به خاطر منافع سیاسی خود با آن مخالف باشد و خواه چنین نظامی اصلاً وجود نداشته باشد.
■ پرسش: با این اوصاف، چه کسانی شما را به جانبداری از نظام ایران در برابر آل سعود متّهم میکنند؟
■ پاسخ: این صرفاً توهّم کسانی است که با مبانی فکری و جهانبینی خاصّ ما آشنایی ندارند. کسانی که کتاب شریف «بازگشت به اسلام» و سایر نوشتارها و گفتارهای نورانی حضرت علامه را خواندهاند و با خطّ مشی ما آشنایی دارند میدانند که ما به این جبههگیریها و بازیهای کودکانهی سیاسی کاری نداریم و به آنها ورود نمیکنیم. موضع ما یک موضع کاملاً اسلامی است که تنها از قرآن و سنّت مایه گرفته است. بر پایهی این موضع قرآنی و سنّتی، هر حکومتی جز حکومت خلیفهی خدا در زمین، طاغوت شمرده میشود، خواه نام آن ولایت مطلقهی فقیه باشد و خواه پادشاهی سعودی؛ چراکه ما بنا بر مبنای نورانی سیّدنا الأستاذ در کتاب شریف «بازگشت به اسلام»، زمین را از خلیفهی خدا خالی نمیدانیم و معتقدیم که حکومت او در صورت زمینهسازی مردم برای آن، ممکن است و طبیعی است که وقتی حکومت او را ممکن دانستیم، دیگر نمیتوانیم حکومت غیر او را مشروع بدانیم؛ چراکه مشروعیّت حکومت غیر او فرع بر عدم امکان حکومت اوست و با وجود امکان حکومت او دیگر نوبت به حکومتهای دیگر نمیرسد و قهراً حکومتهای دیگر -دانسته یا نادانسته- مانع و مزاحم آن محسوب میشوند. این حقیقت انقلابی و بنیادین را ما از زمینهساز حکومت مهدی، حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی آموختهایم و به انحاء مختلف برای مردم توضیح دادهایم و ادلّهی عقلی و شرعی آن را منتشر کردهایم و به ایرادات کسانی که ایرادی بر آن داشتهاند پاسخ گفتهایم، تا حدّی که انصافاً کسی نمیتواند ادّعا کند که پرسشی را دربارهی آن بیپاسخ گذاشتهایم. شما پایگاه اطلاعرسانی ما را ملاحظه کنید. در آن بخشی به نام «شرحها» هست که هر کلمه و عبارت سیّدنا الأستاذ را توضیح داده و ادلّهی عقلی و شرعی آن را به تفصیل ذکر کرده و بخشی به نام «نقدها و بررسیها» هست که هر اشکال علمی و ایراد بنی اسرائیلی را با حوصله و از روی استدلال، بررسی کرده و بخشی به نام «پرسشها و پاسخها» هست که هر پرسش دقیق و فنّی یا مغرضانه و جهتدار را با محکمترین و قانع کنندهترین براهین علمی پاسخ گفته و بخشهای دیگری هم هست که هر کدام به تبیین مواضع اسلامی سیّدنا الأستاذ از زوایای مختلف پرداخته است. اینها همه برای آن است که حجّت بر مکلّفین تمام شود و بهانهای برای بهانهگیران باقی نماند، هر چند معلوم است که بهانهگیران همیشه بهانهای پیدا میکنند و هیچ گاه در برابر حق -هر قدر هم که آشکار باشد- تسلیم نمیشوند، مگر هنگامی که مرگ به آنها برسد یا عذابی دردناک به آنها برسد.
■ پرسش: آیا شما بر فعّالیتهای این بهانهگیران که اتفاقاً بیشتر از هر جای دیگر در ایران متمرکز هستند، اشراف دارید و از انواع تبلیغاتی که بر ضدّ شما انجام میدهند آگاهید؟
■ پاسخ: بله. ما به یاری خداوند بر کسانی که از روی دستور و به صورت سازمانیافته بر ضدّ ما تبلیغات میکنند اشراف کافی داریم و فعّالیتهای شیطانی آنها در فضای مجازی و همین طور در مراکز علمی، فرهنگی و حتّی نظامی و امنیّتی را رصد میکنیم. این دشمنان خداوند نمیتوانند باور کنند که ما تا چه اندازه به آنها نزدیک هستیم و از توطئههای پنهان آنها برای ضربه زدن به اسلام و خلیفهی خداوند در زمین آگاهی داریم. دوستان ما که خداوند آنها را برای یاری خود در این زمانهی پرفتنه برگزیده است، در همه جا حضور دارند و اخبار لازم را به ما میرسانند و اقدامات لازم را انجام میدهند. البته بیشتر کسانی که بر ضدّ ما تبلیغ میکنند، از روی دستور و به صورت سازمانیافته این کار را انجام نمیدهند، بلکه نوعاً افرادی سادهلوح و فریبخورده هستند و تحت تأثیر القائات سیاسی و امنیّتی نظام ایران و عناصر شرور وابسته به آن این کار را انجام میدهند و به همین دلیل، برخورد ما با آنها کریمانه و همراه با رأفت اسلامی است، ولی در میان آنها عناصر شرور و فاسدی هستند که از روی دستور و به صورت سازمانیافته، مشغول فتنهانگیزی و نشر اکاذیب بر ضدّ جناب علامه هستند و دائماً در سایتهای اینترنتی و جاهای دیگر به عوام بیخبر و احساساتی القاء میکنند که منصور هاشمی خراسانی منحرف است و طوری هم با تحکّم و قلدری و شارلاتانبازی سخن میگویند که گویی منحرف بودن ایشان بدیهی است و نیازی به دلیل هم ندارد! در حالی که اگر یک فرد عاقل و حلالزاده پیدا شود و از آنها بپرسد که انحراف منصور هاشمی خراسانی چیست، مانند خری که هر چهار پایش در گل گیر کرده باشد، سکوت میکنند یا به توهین و افترا و دروغهای بزرگ روی میآورند، تا به پیروی از پیشوایشان ماکیاولی، با هر وسیلهی ممکن او را نسبت به این عالم بزرگ بدبین سازند و از شنیدن حرفهای ایشان که مطابق با عقل و شرع است، باز دارند! برخی از این عناصر خودفروخته در اثر سوء تربیت حاکمان جائر و عالمان خائن در سه دههی گذشته و البته نطفهها یا لقمههای حرام، به شیاطینی تبدیل شدهاند که فریفتن مردم را رسالت خود میدانند و هر توهین و تهمت و دروغی را دربارهی ما حلال میدانند، تا حدّی که مانند ابلیس برای هر یک از مخاطبان ما به صورتی خوشایند او تجسّم پیدا میکنند و از بابی موافق میل او وارد میشوند! به این ترتیب که اگر مخاطب ما شیعه باشد، به او میگویند: از اینها بر حذر باش؛ چراکه اینها سبّ و لعن صحابهی پیامبر را جایز نمیدانند و اگر مخاطب ما سنّی باشد، به او میگویند: از اینها بر حذر باش؛ چراکه اینها معتقد به خلافت اهل بیت پیامبر هستند و اگر مخاطب ما از این بسیجیهای متعصّب باشد، به او میگویند: از اینها بر حذر باش؛ چراکه اینها مخالف ولایت فقیه هستند و اگر مخاطب ما از این چپگراهای سکولار باشد، به او میگویند: از اینها بر حذر باش؛ چراکه اینها دموکراسی را قبول ندارند و نهایتاً اگر نقطهی ضعف مخاطب ما را نشناسند و ندانند که او چه خطّ و ربطی دارد، به بزرگترین دروغ متوسّل میشوند و به او میگویند: از اینها بر حذر باش؛ چراکه اینها مدّعی نیابت خاصّه و ارتباط با مهدی هستند!!! هر چند در غالب موارد، نیازی به این مقدار توضیح هم احساس نمیکنند؛ چراکه متأسفانه بیشتر مخاطبان ما خصوصاً در ایران احمقها هستند و برای احمقها همین مقدار کافی است که یک عمامه به سر یا ریشدراز به آنها بگوید: منصور هاشمی خراسانی منحرف است؛ چراکه بدون هیچ چون و چرایی، سخنش را میپذیرند و از او ممنون میشوند که آنها را آگاه کرده و از خطر انحراف نجات داده است! بله، هیچ شکّی نیست که صحنهگردان همهی این شرارتها و شیطنتها، نظام پرادّعا و بیاخلاق ایران است که با مسدود کردن همهی راههای تماس ما با مردم و اشاعهی نفرت و بدگمانی نسبت به ما، به جنگ با خلیفهی خدا در زمین برخاسته و در حال بهرهگیری از همهی امکانات سیاسی، امنیّتی و تبلیغاتی خود برای جلوگیری از ظهور مهدی و به شکست کشاندن نهضت زمینهسازی برای آن است. البته این به هیچ وجه جای تعجّب ندارد؛ چون مسؤولان این نظام، پیروان خطّ امامی هستند که حفظ جمهوری اسلامیاش را از حفظ مهدی مهمتر میدانست[1]، ولی جمهوری اسلامیِ او باید بداند که هرگز نخواهد توانست با این روشهای ماکیاولیستی و عوامفریبانه، از پیروزی حق بر باطل جلوگیری کند و دیر یا زود به سرنوشت همهی حکومتهای ظالم گذشته که در برابر ارادهی خداوند ایستادند، دچار خواهد شد. این سنّت خداوند است و سنّت خداوند هرگز دگرگون نخواهد شد.
■ پرسش: با این همه، عجیب است که شما همیشه با نجابت و خویشتنداری با این نظام معاند برخورد کردهاید و هیچ گاه از دایرهی ادب و احترام نسبت به رهبران آن خارج نشدهاید، در حالی که آنها همیشه با کمال بیادبی از جناب علامه یاد کردهاند و خبرگزاریهای آنها از اهانت و افترا به این انسان بزرگ آکنده است و کسی هم با آنها برخورد نمیکند!
■ پاسخ: طبیعتاً یک نظام سیاسی اقتدارگرا که بقاء خود را بر بقاء شریعت مقدّم میداند و فاقد معرفت دینی و اخلاق اسلامی است، همین گونه عمل میکند. البته باید توجّه داشت که احترام ما به رهبران این نظام به خاطر آن نیست که آنها لایق احترام هستند، بل به خاطر این است که پیروانشان آنها را میپرستند و خداوند به ما امر کرده است که به بتهای مشرکان بیاحترامی نکنیم، تا آنها نیز از روی دشمنی و بدون علم به خداوند بیاحترامی نکنند؛ چنانکه فرموده است: «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ ۗ». هر چند ملاحظه میکنید که احترام ما به بتهای آنها، آنها را از بیاحترامی به خداوند و اولیاء او باز نداشته است و آنها با سوء استفاده از نجابت و خویشتنداری ما، هر اهانت و نسبت ناروایی را به حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی روا میدارند. در حالی که ما قادر هستیم فحّاشان و هتّاکانِ به وجود مبارک ایشان را در هر جایی که هستند به سزای عملشان برسانیم، ولی بنا بر فرمان اکید ایشان، از آنها چشمپوشی میکنیم و دندان را بر دندان میفشاریم.
■ پرسش: آیا شما واقعاً این توانایی را دارید که در برابر شرارتها و شیطنتهای نظام ایران با وجود اقتداری که از آن برخوردار است، مقاومت کنید؟
■ پاسخ: نظام ایران اقتداری ندارد. اقتدار تنها برای خداوند است و او هرگاه بخواهد این نظام ظالم را به کیفر ظلمهایش به این عالم مظلوم میرساند و این برای ذات متعال او بسیار آسانتر از چیزی است که شما تصوّر میکنید. من از روی اطّلاع به شما میگویم که اگر این نظام شرور هر چه زودتر دست از شرارت برندارد و دست ارادت به سوی این زمینهساز ظهور مهدی دراز نکند، به زودی از جایی که هیچ تصوّرش را نمیکند سرنگون خواهد شد و سرنگون شدن آن به تعبیر این بزرگوار، مانند سرنگون شدن کاسهی سفالینی خواهد بود که ناگهان از دست صاحبش سُر میخورد و بر زمین میافتد و میشکند و او تنها با حسرت به آن مینگرد و میگوید: «هاه»!
■ پرسش: آیا همین شرارتها و شیطنتها باعث شده است که جناب علامه منصور هاشمی خراسانی به نوعی در پس پردهی غیبت به سر ببرد و جز با خواصّ اصحاب خود ملاقاتی نداشته باشد؟
■ پاسخ: بدون شک همین طور است و ایشان با توجّه به وضعیّت موجود، مانند حبیب و مقتدایش مهدی مجبور به تقیّه است. با این حال، عجیب است که برخی از همین عوامل شرارت و شیطنت، بدون اعتنا به نقش خود و رهبرانشان در ایجاد چنین وضعیّتی، از روی استهزاء میگویند که منصور هاشمی خراسانی خودش را نشان نمیدهد و حرفهایش را از پشت پرده میزند! بله، معلوم است که ایشان در چنین وضعیّتی این کار را انجام میدهد؛ چراکه بدون شک اگر خودش را نشان ندهد و حرفهایش را بزند بهتر از آن است که مانند عالمان دیگر خودش را نشان بدهد و حرفهایش را نزند، بل حرفهایی را بزند که حاکمان جبّار در دهانش میگذارند و از او میخواهند که بزند! با این حساب، شکّی نیست که این غیبت ایشان، هزار بار از این ظهور عالمان خائن و خودفروخته بهتر است!
■ پرسش: امیدواریم خداوند هر چه زودتر فرج امام غریبمان مهدی و فرج زمینهساز مظلومش جناب هاشمی خراسانی را برساند. استاد! کام ما از شنیدن این همه درد و رنج، تلخ شد. یک خبر خوش هم به ما و دوستداران جناب علامه بدهید!
■ پاسخ: بزرگترین خبر خوش، خبر ظهور مهدی است که شما و دوستداران جناب علامه، باید با کمک یکدیگر و به کوری چشم دشمنان کوردل، زمینهی آن را فراهم کنید. اما خبر خوشی که الآن میتوانم بدهم این است که با همّت شبانهروزی برادران مؤمن و متخصّص ما، پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آقا در حال اصلاحات اساسی و ارتقاء کلّی است و به زودی نسخهی جدیدی از آن با امکانات بسیار بیشتر و مطالب متنوّعتر بر روی اینترنت قرار میگیرد و مایهی چشمروشنی طالبان علم و معرفت و خشم و وحشت دشمنان اسلام میشود ان شاء الله.
■ پرسش: الحمد لله. این خبر بسیار خوشی است. یک فرمایش جدید هم اگر از حضرت آقا در ذهن دارید بفرمایید تا حُسن ختامی برای این گفتگو باشد ان شاء الله.
■ پاسخ: بله، به فضل خداوند ذهن ما با نور کلام این بزرگوار نورانی است. یکی از چیزهایی که ایشان بسیار به یاران خود میفرمایند این است: «المُؤْمِنُ لا یَضُرُّهُ شَیْءٌ»؛ «هیچ چیز به مؤمن زیانی نمیرساند»؛ یعنی هر چیزی که برای یک انسان رهیافته پیش بیاید، خیر اوست، اگرچه در ظاهر شرّ او به نظر بیاید و با این وصف، هیچ جایی برای ناراحتی و نگرانی او وجود ندارد و این رمز کلام خداوند است که میفرماید: «أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»؛ «بدانید که دوستان خداوند، نه ترسی برایشان هست و نه اندوهگین میشوند».
■ پرسش: از اینکه زمانی را در اختیار من قرار دادید تشکّر میکنم و امیدوارم که باز هم توفیق پیدا کنم و بتوانم در زمانهای دیگری از محضر شما بهرهمند شوم ان شاء الله.
■ پاسخ: خداوند شما را حفظ کند و توفیق خدمت به دینش و یاری خلیفهاش در زمین را ارزانی دارد و از کسانی قرار دهد که پیروزی اسلام بر کفر و حق بر باطل را به آنها نشان میدهد ان شاء الله.
نویسنده مقاله: دفتر حفظ و نشر آثار تاریخ مقاله:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
↑[1] . «حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ولو امام عصر باشد اهمیتش بیشتر است» (صحیفهی امام، ج15، ص365؛ صحیفهی نور، ج15، ص221).